Taggar

Vid ett flertal tillfällen har jag hört påståenden som att kläder skulle vara sammankopplat med samhällets utveckling. Och sorligt nog så är det oftast muslimer (?) som måste påpeka detta, att de bär inte stora svarta kläder för de är ”moderna muslimer”. Modern muslim? Det är skrämmande att så många muslimer blivit så vilseledda och lurade att de tror att de måste ha mindre kläder på sig för att uppfattas som moderna.

I Islam så finns det regler hur vi kvinnor ska vara klädda när vi lämnar våra hem. Vi bär våra kläder för att vi vill att vår skapare ska vara nöjd med oss, inte för att någon tvingat oss till det eller för att vi försöker följa någon trend. Det är verkligen hemskt att många av Islams kvinnor glömt detta och blivit hjärntvättade av de ideal som finns här i väst. Ju mindre kläder du har desto bättre. Ju mindre kläder du har desto mer civiliserad människa är du.

Så lite kläder och så tajt som möjligt, så mycket glitter och utsmyckningar på slöjan som det bara går visar att du är en framåtsträvande person, tydligen. Men ärligt, var finns de sakliga argumenten för att mina kläder skulle vara beviset för att jag är en omodern och bakåtsträvande människa?

För två år sedan fick jag den absolut roligaste frågan jag angående detta. Jag var tillsammans med en barndomsvän och hennes mamma skulle köra oss hem till mig. Innan vi åker frågar hon väldigt förvånande om jag verkligen får åka bil. Nej, jag har min kamel här utanför förstår du. Skämt åsido, jag förklarade för henne att det är ju självklart att jag får åka bil. Är det inte helt otroligt att folk tror att mina Islamiska kläder inte tillåter mig att åka bil!? Som om muslimernas utveckling stannat upp vid 600-talet bara för att vi bär lika kläder som de gjorde då.

Modernitet och utveckling påverkas inte av vilka kläder man bär. Jag är stolt över mina kläder, min niqaab, min slöja och kjol. Modet kommer och går men mina kläder består. Om du vill visa att du är en modern muslimsk kvinna tycker jag att du ska stå för dina kläder och visa att du är stolt över dem. Mina heltäckande kläder hindrar mig inte från att vara ”modern” eller åka bil…

** Bilden: Jag på promenix utan kamelen…

// Fröken Taliban