Taggar

, ,

Av ren nyfikenhet surfade jag runt lite på vad som står skrivet om burka eller niqab, och efter bara några sekunder kom jag in på en blogg där galna mamman skriver angående lagförslaget om burka-förbud. Kort och gott anser hon att man själv måste kunna få bestämma vad man ska klä sig i, och att man måste komma åt problemet med ”burka-tvång” på annat sätt än förbud. Vilket är helt korrekt. Det finns gott om människor i vårt samhälle som tycker om att gå i korta kjolar och hårdsminkat mitt i vintern i minusgrader, men jag är också rätt säker på att det finns många av dem som faktiskt inte trivs med det, men som känner sig tvingade av samhället att se ut på ett visst sätt. Och det vet jag från att ha pratat med dessa kvinnor, så det finns gott om dessa tjejer utan tvekan. Men ska vi då förbjuda korta kjolar och smink på skolor och arbetsplatser, eller allmänna platser över huvud taget? Nej, då hade man pratat om kvinnoförtryck och att förslaget är rent ut sagt löjligt… vilket det också är. Personligen har jag mycket svårt att tro att det finns någon kvinna i Sverige som bär burka eller niqab och som faktiskt är tvingad till det. Tvärtom, så har jag träffat och pratat med många unga tjejer och kvinnor som vill ta på sig niqab men som inte vågar på grund av rädsla från samhället eller till och med deras familjer… Hur som helst, någon lämnade en kommentar som jag bara var tvungen att bemöta eftersom den här typen av ”frågor” återkommer ofta i debatten.

Du måste nog läsa lite mer gällande burka / heltäckande slöja innan du ger dig in i diskussionen.

Vart ska jag läsa och vem ska jag fråga? Ska jag fråga vita äldre män, eller kvinnor för den delen, som tror sig kunna veta vad jag vill och inte vill, eller ska jag läsa vad muslimska kvinnor tycker och säger? Vilket ger den mest rättvisa bilden tror du? Nej juste! Alla muslimska kvinnor är indoktrinerade…eller?

Det jag skulle rekommendera är att du tar reda på följande:

1, Varför vill Muslimska män att deras kvinnor ska använda Burka?

Fråga istället, varför vill muslimska kvinnor använda burka? Detta är så typiskt att man alltid ska blanda in mannen i diskussionen, som om den muslimska kvinnan bara är ett mähä, ett viljelöst offer som gör vad andra säger åt henne och som bara väntar på att få blir ”räddad” från det västerländska systemet, så att hon kan bli free at last, free at last. Jag bar niqab långt innan jag gifte mig, men tydligen så ska man fråga min man(?) varför jag har niqab. Mycket lustigt må jag säga.


2, Varför tar Muslimska män sina fruars pass?

Varför tar svenska män sina fruars och barns pass? Det räcker med att du besöker familjelivs forum så ser du att det finns gott om svenska kvinnor som verkar vara gifta med män som har psykopatiska drag. Men, det finns även muslimska män som tar sina kvinnors pass, i uppenbart syfte att begränsa hennes rörlighet. Men vad har detta med niqab att göra, egentligen? Jag har hört talas om muslimska kvinnor som lever under den här typen av förtryck men som klär sig som vilken annan svensk tjej som helst, bara att hon har ett tygstycke runt huvudet. Problemet hör inte ihop med niqab, och är varken en verkan eller orsak till niqab. Det finns snarare andra, men komplexa orsaker till den här typen av mentalitet bland män vare sig de är muslimer eller inte. Låt oss hantera de verkliga problemen istället, för vare sig det blir burkaförbud eller inte så lär inte dessa män sluta förtrycka eller kuva sina kvinnor.


3, Varför kan inte seder och bruk anpassas för anländande folk?

Varför kan inte seder och bruk anpassas för svenska turister? Varför kan inte seder och bruk anpassas till de hundratals, och inte tusentals exilsvenskar, som vare sig lär sig språket i det nya landet eller har någon susning om landet eller kulturen och som frivilligt segregerar sig i sina svenska skolor och områden. Fantasi? Nej, vi kan kolla hur exilsvenskar lever i Spanien bara, behöver inte åka långt för det. Man är den man är, eller den man väljer att bli. Man kan inte tvinga på någon en annan kultur, religion eller levnadssätt. Det man däremot kan begära, är att man är en laglydig samhällsmedborgare som kan kommunicera och fungera i samhället. Jag har inte problem med det ena eller det andra, trots min niqab. Jag har jobbat, studerat, försörjt mig själv och kan utmärk svenska och har inga problem med att ta kontakt med andra svenskar eller att sköta mina egna ärenden på banken eller annanstans. Men, som kvinna som bär niqab vet jag också att jag avviker från normen i samhället och kan därför inte begära att jag ska kunna få arbete på alla slags arbetsplatser, utan får söka mig till de arbetstillfällen där niqab inte utgör något direkt hinder för att utföra mina arbetsuppgifter, enligt svenskar… Däremot så brukar fördomar och fientlighet vara orsaken till att niqab-bärande kvinnor ändå inte får arbete, trots att de inte har några som helst problem att utföra samma slags arbete i muslimska länder där hon tillåts arbeta om hon så önskar eller har ett behov av det.


4, Vad skulle hända med dig om du skulle gå runt i en bikini i ett muslimsk land?

Det beror väll på, vad jag vet så har svenskar inga problem med att åka på semester till Egypten, Tunisien, Marocko eller andra länder i Afrika, Mellanöstern eller Asien som är muslimskt och både bada och sola. Dvs., länder med en majoritetsbefolkning som är muslimer. Till och med i vissa gulfiska länder kan kvinnor hitta stränder där de kan bada med bikini utan problem. Däremot, så är det sant att en kvinna inte kan gå runt i bikini på allmän gata i något land vad jag vet – nej inte ens i Sverige. Så vad vill man ha sagt? Återigen, fördomar och rent ut sagt osanningar så som exempelvis ”i muslimska länder så får man inte gör si och så” och ”de vill bygga sina moskéer här, men får vi bygga våra kyrkor i deras länder?” återkommer ofta. Låt mig upplysa er, det finns inte bara kyrkor i mellanöstern och andra muslimska områden (gott om dem, du ser dem överallt, många av dem flera hundra år) utan det finns till och med Svenska Kyrkan i UAE. Hur många svenska kristna finns i UAE, och hur många muslimer finns i Sverige? Fråga dig sen, hur många moskéer finns det i Sverige? Ger lite perspektiv på saker och ting, va? Vad Islam säger om det hela med hela bikini-saken kan jag ägna mig åt en annan gång eftersom det är en egen diskussion, men låt oss konstatera att praktiken i 99% av de muslimska länderna säger oss att man är rätt fri att klä sig precis som i Sverige i de flesta fall…


5, Olika förbud mot olika förtryck finns genomgående i lagboken och det innebär väll inte att du som ansvarsfull medborgare går runt och bryter dem?

Vad vill man ha sagt med det här egentligen? Det här påståendet är problematiskt, eftersom man antar automatiskt att all typ av slöja, och specifikt burka och niqab, medför ett automatiskt förtryck. Jag som en ansvarstagande medborgare vill inte förtrycka någon, men varför vill andra förtrycka mig genom att begränsa min religionsfrihet och rätt till att ha en egen identitet och kulturarv?


6, Varför ska en religion och då menar jag en främmande religion styra vårt statsskick eller ha ett enormt inflytande över hur vi ska anpassa oss efter dem och inte tvärtom?

Författaren tycks inte ha några problem med religioner som ”inte är främmande” ska styra statskicket i Sverige (trots att Sverige är sekulariserat), men vem säger att Islam är främmande, egentligen? Det finns 500 000 människor i Sverige som kommer från någon typ av muslimsk bakgrund, även om de flesta är relativt  icke religiösa, men man kan väll knappast säga att den är så främmande längre, eller? Hur som haver, huvudsaken här är att Islam varken påverkat statsskicket i Sverige och försöker inte göra det heller. Jag vill inte att svenskar ska anpassa sig efter mig, för det skulle innebära en påtaglig, väldigt påtaglig, förändring av det svenska samhället. Däremot så vill muslimer, precis som alla andra svenskar i Sverige vare sig de är kristna, buddhister eller ateister, kunna få plats och utrymme att leva och verka. Det betyder att jag gärna vill ha en riktig moské, så som kristna vill ha riktiga kyrkor, för att kunna gå till för bön och annat. Jag vill gärna kunna ha rätt till utbildning och någon typ av möjlighet till självförsörjning. Jag vill gärna kunna ha ett socialt liv, där jag kan besöka parker, museum och andra platser. Jag hade väldigt gärna kunnat besöka badhuset någon gång i veckan, men utan att behöva klä av mig framför främmande män i mitt fall. Och jag hade inte haft något emot att kunna gå till mitt universitet utan att någon ska ”vissla” efter mig som en pik – nej, det var inte roligt och ja, din kompis som skrattar måste vara totalt humorbefriad. Det jag vill säga är, jag vill varken mer eller mindre än någon annan medborgare, bortsett från att många kvinnor inte har några större problem att visa sig i bikini framför främmande män. Även om man från erfarenhet sett att kvinnodagar på badhusen varit väldigt populära även för icke muslimska kvinnor, så trevligt tycker tydligen väldigt många svenska kvinnor att det är med mansfria badstunder.

//SmurfBurkan