Taggar

, ,

Belinda Olsson myntade uttrycket ”svensk hederskultur”, på tiden att någon faktiskt nämnt det öppet. Det är lätt att leta sig till andra sidan jorden för att hitta skit, men det är svårare att se skiten man själv har under mattan. Från egen erfarenhet, från vad jag fick bevittna när jag gick i 7:e klass, så vet jag att Linneas situation inte är ovanlig. Det är så enkelt att påbörja en ryktesspridning, och alla har hört att ”hon sa det till den och den som berättade till mig”… Men aldrig att man får höra att någon faktiskt själv hörde det, direkt från huvudpersonen. Stackars Linnea, och till skillnad från de flesta i Bjästa så tycker jag inte synd om Oskar. Han gjorde det igen, våldtog igen, och han gjorde det eftersom vuxenvärlden tillät honom göra det.

Linnea var ju bara en slyna som ville tjäna pengar, eller hur? Hon kunde ju bara bita ifrån? Hon ville egentligen ha honom, det visste ju alla, eller hur? Han var ju så populär och snygg, han kunde ju få vilket ligg han ville, varför skulle han våldta? Omtänksam som han är…

Var tyst, förstora inte upp det, det kan ju skada vårt lilla samhälle. Vi som hade det så fint och fridfullt här, vi behöver inte dessa problem. Sopa allt under mattan… Där ser man man grupptryck kan göra, småsamhällen är intressantast att studera eftersom det där är mycket tydligare än i större sammanhang. Sånt här trodde man ju bara hände i någon bergsby i sådana där arabländer, gjorde man inte det? Inte här, här är vi så jämställda och civiliserade! Här står vi upp för kvinnan, ett nej är ett nej!… Eller? Teori är en sak och praktik är en annan, det fick Linnea erfara.

//SmurfBurkan