Etiketter

, ,

En av de saker som jag finner mest störande i hela den här Bjästa-historian måste ändå vara att pojken tilläts komma in i kyrkan på skolavslutningen. Visst, jag fattar grejen med att kyrkan är till för alla och att kristendomen är förlåtande och tar emot alla människor med öppna armar. Det håller jag med om fullständigt, så ska det vara, och Islam skiljer sig inte mycket på den punkten heller. Alla människor kan bli förlåtna av Gud om de söker förlåtelse, och ingen människa har rätt att säga att någon inte kommer att kunna bli det. Vill en människa besöka moskén av någon anledning bör man ta emot personen eftersom man då kan vägledas bort från det dåliga man begått. Men, det ligger ändå en rätt stor skillnad här tycker jag. Om en kvinna blivit våldtagen så är det väll henne man ska skydda och värna om i första hand. Man kan väll inte på allvar gå och säga vilken ”fin manifestation” det var, och att det är synd om pojken, när han våldtagit en skolkamrat och blivit dömd för det? Att tillåta pojken komma in i kyrkan där man håller skolavslutning (för en skola han inte går kvar i på grund av att han våldtog en skolkamrat), och där prästen vet att flickan antagligen kommer att befinna sig, är för mig helt obegripligt. Man måste väll ändå kunna se vad som är rätt och fel i den här historian?

Det är ju uppenbart att killen har något problem eftersom han inte tycks ha svårigheter med att ta för sig mot någons vilja så att säga, men synd om honom vet jag inte om det är. Alla är vi ansvariga för våra egna handlingar, han är trots allt inte en 3-åring som inte förstår vidden av sitt handlande.

//SmurfBurkan

