Etiketter

, , ,

För 12 år sedan sålde Majid 200 kg godis i veckan, idag säljer han 2000 kg i veckan.

2000 kg. I veckan. Bara i hans kiosk.

Är det därför fetma ökar i Sverige? Så det är alltså inte något man ”inte kan hjälpa”, utan det beror på att man helt enkelt äter för mycket socker? Och så ska man gå och betala för folks operationer och magförminskningar, för att folk mölar i sig godis och annat skit och sen inte orkar göra något åt det själv. Och så gråter de ut i media när de inte får sin operation sponsrad med skattepengar, utan måste själva betala för misskötseln av sin kropp.

Ja, jag sa det, jag hymlar inte med det. Det är inte så att man är så himla försiktig med andra människors känslor som har problem med olika typer av beroende. Varje människa är ansvarig för sitt liv, men jag håller med om att samhället är skyldigt att hjälpa de som behöver hjälp och är utsatta. Men om en person inte lider av någon hormonrubbning eller sjukdom som orsakar extrem viktuppgång, så har jag mycket svårt att förstå varför man, istället för att ändra på sina matvanor och börja motionera och röra på kroppen så som Gud skapade den till, går och gör en magoperation som ändå kommer vara till besvär resten av livet. Har man misskött sin kropp i 20-30 år så måste man ägna många år innan man kan få tillbaka den till ett någorlunda ”må-bra-tillstånd”. Men i vårt moderna samhälle måste allt gå fort, man motionerar i några månader och har man inte gått ner sina 30 kg tills dess så är ”det omöjligt” för man har ”provat allt, men det går inte”.

Jag är äckligt elak, och jag är lite dömande det vet jag. Kanske jag egentligen inte menar exakt så som jag säger, men jag är så jävla trött på att höra dessa jävla I-landsproblem med fetma och sockerberoende när det finns människor som svälter i världen. Som inte har mat för dagen, och som måste gå kilometer för att få tag på rent vatten. Shit, vilken brist på självbevarelsedrift vissa människor har. Skulle vi överleva om det blev brist på mat och rent vatten, eller hade vi lagt oss ner för att ge upp och dö? Vi kan ju tydligen inte kontrollera vår egen vikt och hälsa, trots alla de resurser och medel vi har.

//SmurfBurkan

