Taggar

, , , , , , , , ,

Muslimska kvinnor blir tyvärr väldigt ofta attackerade (både genom ord och ibland fysiska handlingar) på grund av vår klädsel. Vår omgivning här i Sverige är upprörda för att vi inte syns. Inte syns? Vaddå inte syns? Det är väl delvis sant… Ni kanske inte ser hur vi ser ut. Ni kan inte se mitt hår, hur min kropp ser ut eller mitt ansikte men syns det gör vi definitivt!

Att bära niqab, idag, i lilla Sverige är verkligen att synas. Vart vi än går så syns vi tydligt. Ja, jag är stolt över att bära min ansiktsslöja och att man ser att jag är muslim. Men att tro att muslimska kvinnor inte syns är helt fel. Jag tror många människor idag känner sig lugna och bekväma i att passa in i samhällets normer, iaf utseendemässigt. Att klä sig heltäckande med ansiktsslöja innebär att vi bryter mot denna norm. Varje gång jag lämnar mitt hem blir jag den där fågeln i vattnet bland alla andra fiskar.  

Att bära niqab/ansiktslöja är inte helt plättlätt här i Sverige. Prova själv. Okej, alla har nog inte en niqab hängandes i garderoben men ta en enkel sjal. Prova att gå ut med en slöja så kommer du kanske förstå vad jag menar… När man väl har förstått att det krävs en hel del styrka från den kvinna som bär slöja så kanske man förstår att valet att bära slöja kommer från kvinnan själv. Slöjan är vårt medvetna val och vi vet att våra kläder syns så det sticker i ögonen på många.

Okej, tänker du, men mina kläder sticker också ut från normen här i Sverige så jag syns också i mängden. Poängen är att min slöja inte bara syns och sticker ut från normen utan den symboliserar även min religion, vilket tydligen många människor tror ger dem rätten att uppföra sig extremt illa mot kvinnor i slöja. Annorlunda ”vanliga” kläder som bryter mot normen kanske resulterar i lite fler blickar från människor men inte i glåpord, svordomar eller att någon spottar på en. Har en person någonsin försökt att helt respektlöst rycka eller dra av dig dina kläder för att de sticker ut eller bryter mot normen?

Sorry men jag köper verkligen inte konceptet att många blir upprörda på våra kläder för att vi inte syns, för om det är något den hältäckande slöjan gör så är det att synas. Och vad spelar det för roll om du ser hur jag ser ut, det är ju ändå inte omslaget på boken man ska döma efter eller hur?

// Fröken Taliban