Taggar

, , , , , , , , , , , ,

För ett par veckor sedan så uppmärksammade Tora Bora mig om ett program på SVT som handlade om slöjan, och som vanligt så kunde jag ju inte motstå att kika på vad det var man nu ville ta upp om oss slöjbeklädda kvinnor. Efteråt så kände jag mig som vanligt besviken, för det är alltid samma sak man tar upp om och om igen men där inget verkar ”besvaras”. Och för mig som muslimsk kvinna som valt att bära niqab så kände jag inte igen mig alls i diskussionen. Så jag tänkte, varför inte kunna ge ett annat perspektiv på slöjan och den muslimska kvinna som har en förankring i religionen Islam?

Några saker jag fastnade för speciellt var när man diskuterade kvinnan som styrd av mannen, någon som vill provocera och chocka i ett västerländskt samhälle (någon typ av omvänd striptease) och det gamla vanliga ”slöjan finns inte i Koranen”. När man säger att slöjan inte finns i Koranen så visar man egentligen på att man inte kan särskilt mycket om religionen Islam och vad det är den grundar sig på. Det är inte några skäggiga gubbar ute i någon ökenby som bestämt sig för att de ska sätta sig ner och tolka och ge sitt personliga perspektiv på saker och ting. Tittar vi på den vetenskap som shariah (Islamisk lag, som innefattar allt mellan himmel och jord) faktiskt är så inser man ganska snabbt att det är inte ”vem som helst” som kan sätta sig ner och ”tolka” religionen och definitivt inte göra det hur som helst utan att ha stöd från de bevis och väletablerade principer som finns inom Islams källor.

Personligen är jag rätt trött på alla dessa hobby-islamologer och så kallade ”experter” som alltid ska låtsas som att de kan allt om Islam som behövs vetas. Speciellt dessa hobby-sheikher som Nalin och Co som skämmer ut sig på TV när de pratar om hanefi hit och dit… (nån som tittade på Agenda ang. handskakning? hehe). Man har både på grundskole- och gymnasienivå totalt misslyckats med att lära ut religionen Islam, och medan vi satt och lärde oss om hinduernas olika gudar, deras trosuppfattningar och grundprinciper i religionen så satt man och pratade om muslimska kvinnan och hennes slöja under de få timmar man läste om Islam. Lite skevt, inte sant? Är det någon som läst Religionskunskap A på gymnasienivå och som kan med bara med ett par korta meningar skriva ner Islams grundläggande trosdoktriner? Hur lätt är det då att prata om den muslimska kvinnan, om man inte känner till religionen Islam?

//SmurfBurkan