Taggar

Jag har verkligen varit dålig på att skriva inlägg på bloggen. Har tyvärr blivit smittad med brist-på-idéer syndromet. MEN, idag tänkte jag slänga upp ett inlägg och damma av lite gamla klassiska ursäkter, när vi ändå är inne på ämnet, för varför kvinnor inte får/kan ha och varför de bär niqab eller burka. Kär niqab har många fördomar. Ja, jag vet, många inlägg blir väldigt burka-präglade men sånt är livet när man läser en blogg av tre burkor ;)

1. ”Det kommer låta som om du pratar i en konservburk…”
Detta är min egna gamla klassiker som jag fick höra från min chef när jag som relativt nybliven Muslim valde att börja bära niqab. Jag måste erkänna att när jag hörde henne säga detta blev jag själv så chockad att jag knappt visste vad jag skulle svara henne. Men denna kommentar har genom åren blivit ett väldigt komiskt minne men även sorligt minne om många människors okunskap och hat gentemot muslimska kvinnors klädsel. I alla fall, i min forna chefs halvdana försök att få mig ta av niqaben kläcker hon ur sig denna fyndiga ursäkt. Konservburk? Que? Det är ju ingen rustning i plåt jag tagit på mig, det är en liten tygbit framför mitt ansikte!

2. Man måste se personens ansikte för att kunna kommunicera med varandra.
Jasså? Då antar jag att alla som håller med om detta påstående aldrig pratar i telefonen, lyssnar på radio, skickar sms, läser mail, chattar, skickar brev osv. Ja, listan kan göras lång. I denna kommunikation ser du aldrig ”talarens” ansikte, så egentligen borde vi kanske föra en diskussion hur vi kan börja spela in brev på video och skicka eller varför inte lägga ner allting och föra all kommunikation face-to-face i realtid så alla de som behöver se den andres ansikte också får möjlighet att kommunicera…

Det finns ingen sanning i detta påstående. När jag själv var nybliven muslim hade jag absolut inte några problem att prata med kvinnor som bar niqab, och då hade jag ingen kunskap alls om niqab och endast sett niqabisar på tv. Problemet är inte att du inte ser mitt ansikte utan för att jag är muslim och bär muslimska kläder.

3. Niqab är en symbol för religiös snobbism.
När jag precis börjat använda niqab hörde jag detta väldigt ofta från min egen pappa. Han ansåg att min niqab skulle vara någon slags överlägsen markering gentemot de som inte hade niqab (måste tillägga här att min pappa är en vanlig icke-troende svensk man i medelåldern som verkligen inte gillar religioner för 50 öre). Att påstå att niqaben är en symbol för religiös snobbism är för det första helt absurt och det bevisar att man har noll kunskap om Islam. Gud säger i Koranen att den bäste är den mest gudsfruktan* och Profeten Muhammad berättade för oss att handlingen döms efter avsikten. Gud ser och dömer oss efter vad som finns i våra hjärtan och det är endast Gud som avgör vem som är bättre än andra. Bara för att en person ser väldigt religiös ut betyder inte att man är lika religiös i praktiken eller i sitt hjärta. För det andra har man tolkat niqaben ur sin egen synvinkel, vilket är att man dömer människor efter deras yttre. Om vi ska diskutera niqaben måste vi göra det ur en Islamisk synvinkel, inte västvärldens ytliga synvinkel.

4. ”Kan du verkligen se någonting?”
Yepp, jag ser hur bra som helst i niqaben eftersom det finns en ö p p n i n g för ögonen. Om du kan se mina ögon så är det väl ganska logiskt att jag kan se dig också. Och visar man inte sina ögon är det ett mycket tunt tunt tyglager som hänger framför ögonen. Det blir lite mörkare men inte mer än vad det blir när man har vanliga solglasögon, motorcykelvisir, skidglasögon etc.  på sig.

5. Klassikerna som; det finns inget belägg för niqab (eller slöja) i Islam, det är en kulturell klädsel, det är bara vissa extrema muslimer som bär den osv.
Jag förstår verkligen inte varför man vägrar ta till sig fakta eller varför man vägrar erkänna att slöjan och niqab faktiskt har belägg inom Islam. Jag kan väl gissa på att det har något att göra med det som SmurfBurkan nämner här. Ja, debatten om den muslimska kvinnans klädsel är verkligen inte lätt speciellt när man inte vill basera diskussionen på autentiska bevis eller vad Islam verkligen säger om slöja och niqab.

Jag tycker diskussioner med dessa argument är rent hyckleri. Ofta hänvisar man sina argument till den svenska tolkningen av Koranen (lägg märke till att det endast är en tolkning av Koranen), Koranens Budskap, där det står att kvinnan ska täcka barmen, sedan är det slut diskuterat. Man väljer medvetet att enbart hänvisa till detta som om det vore sanning inristat i sten, vad hände med Koranen på arabiska som är Guds Ord? Snacka om att vinkla sina källor till att få det svar man vill ha. Om du är uppriktigt intresserad av detta skulle jag rekommendera dig att läsa Koranen på engelska (om du nu inte kan arabiska) och samtidigt läsa tafsir (förklaring av verserna i Koranen).

6. Kvinnor bär niqab för att de är deprimerade, mår dåligt, är nedstämda osv.
Att bära niqab är absolut inte lätt när man lever i Sverige. Det finns kvinnor med niqab som dagligen utsätts för kränkningar, hot, trakasserier eller våld på grund av deras klädsel. Det krävs styrka från de kvinnor som väljer att täcka sig, vilket jag tror de flesta av oss kan vara överens om. Det låter inte logiskt att en person som mår dåligt skulle sätta sig i en situation som kräver mod och styrka och där man dessutom kan bli utsatt för trakasserier och förtryck, eller hur? Om en person är deprimerad eller mår dåligt är det naturligt att man försöker hjälpa sig själv att må bättre, t.ex. prata med en vän eller psykolog. Muslimska kvinnor bär niqab för sin Skapares skull och ingen annan, det är en del av vår tro, vår gudsdyrkan och vår kärlek till Gud.

Ja, det var lite tankar från mig. Denna lista kan göras mycket längre, tyvärr. Jag tror folk glömmer att det faktiskt finns en person med känslor, tankar och åsikter under niqaben. Det är nog inte heller så vanligt att man känner en kvinna med niqab. Men vi är inte farliga, vi bits inte. Var inte rädda för att komma fram till oss och ställa frågor av Islam, de flesta svarar gärna på era frågor. Nu ska jag ut och promenixa i min niqab, det är väl ingen som undgått att våren äntligen kommit :)

* Koranen 49:13

 

// Fröken Taliban