Taggar

, , , , , , , , ,

Jag måste väl erkänna att jag inte alltid varit intresserad av matlagning under mitt relativt korta liv. Det var inte förrän jag flyttade hemifrån som jag upptäckte hur roligt (och gott!) det är att laga mat. En av mina absoluta, och definitivt underskattade, favorit maträtter är spagetti med köttfärssås. Tyvärr så har jag aldrig någonsin gjort en god köttfärssås, trots ett flertal försök. Jag har aldrig riktigt förstått vad det är jag inte får till.

Testade att fråga Sheykh google om en god köttfärssås.  Till slut hittade jag ett recept där man kokar såsen, väldigt väldigt länge. Det blev verkligen super gott! En ny favorit har flyttat in i köket!

Men mitt nya problem är då att köttfärssåsen ska koka i drygt 2-3 timmar, vilket innebär att jag måste planera långt i förväg innan jag kan laga det. Saker ska inhandlas (jag brukar inte ha rotselleri liggandes hemma, vilket det ska vara i denna sås) och sedan måste man avsätta nästan en hel dag till projektet. Plus att jag kan ju omöjligt ”gå tillbaka” till den snabba varianten av köttfärssås, inte efter man ätit den här goda såsen.

Lök ska hackas, morötter och rotselleri ska rivas, köttfärsen ska brynas och sedan ska hela kalaset stå och små puttra. Jag brukar alltid göra dubbelsats så stackars armen min värker efter man rivit ett berg av morötter och rotselleri.

Men, å andra sidan, så är det ju värt varenda minut när man sitter där med sin tallrik spagetti med köttfärssås…

 

// Fröken Taliban