Etiketter

, , , , , , , , , , , , ,

Igår kväll såg jag ett avsnitt av Mitt i Naturen. Programmet handlade om hackspettar. Det som fick mig att reagera var när de skulle berätta om hur det egentligen hackspetten kan hacka så hårt och mycket.

Programledaren berättar att hastigheten då hackspettens näbb träffar trädet är ungefär densamma som när ett Concorde flygplan flög (!). Tänk vilket massivt och enormt tryck som hackspetten utsätts för. Borde den inte dö då? Du kanske undrar hur den kan klara av detta? Precis som programledaren säger så är allt noga uttänkt. Uttänkt av vem/vaddå då? Slumpen? Evolutionen?

  • Hackspettens näbb sitter inte förankrad i skallbenet utan det finns ett brosklager mellan dem.
  • Hackspettens hjärna ligger högre än vad den gör hos andra fåglarna.
  • Hackspettens hjärna sitter inpackad i ett svampartat elastiskt skallben som dämpar stötarna. Hjärnan är även omgiven av muskler som drar tillbaka hjärnan från näbben vid varje hack.
  • Hackspettens blinkhinna åker fram över ögonen vid varje hack, kanske för att skydda ögat från splitter från hackningen eller för ögat inte ska åka ur skallen pga. den stora kraften.
  • Hur kan hackspetten hålla sig kvar på trädet då? Hackspetten har tre klor, två uppåt och en neråt, som den griper tag i trädets stam. Men hela tyngden bärs upp av hackspettens stjärtfjädrar.

Hur kan man faktiskt tro att detta skulle vara en slump? Ju mer kunnig jag blir om hur djur, människan och olika system fungerar i vår värld blir jag enbart starkare i min tro på Gud. Om du inte blir lika imponerad som jag av hur perfekt hackspetten är skapad se då på dig själv och din kropp. Allting i vår kropp sker i perfekt harmoni och helt automatiskt. 

Om man verkligen vill tro på det som är mest logiskt och rationellt är det kanske dags att man inser att det finns en Skapare till denna värld och allt som lever här.

// Fröken Taliban

