Etiketter

, , , , , ,

Jag och vargungen brukar sitta och lyssna på olika barnsånger och ramsor på youtube, ibland blir det många timmar i veckan då vargungen älskar att sjunga (senaste tiden är det bä bä vita lamm a.k.a små små strumpor som är uppe på tapeten).

Nu är det så att jag kommit över ett klipp som jag bara inte kan släppa. Själva sången är typ patriot/fosterlandskärlek-ish men eftersom jag verkar har någon slags störd kärlek till ett land som jag inte har någon som helst anknytning till så gillar jag den ändå. Nästan så att det pirrar till i magen när jag tänker på Baghdad, Basra… Al Fallujah (internskämt här som ”ingen” fattar)

Spola fram till 0:30 om ni vill lyssna

Det roliga är att eftersom Islam inte tillåter musikinstrument, och därför så är det väldigt många religiösa muslimer som inte lyssnar på musikinstrument, så hittar du ofta två versioner av samma sång uppe på youtube. En med och en utan instrument. I klippet går en snubbe runt och slår på daff (trumma), utan att ett ljud kommer. Komiskt… De verkar iallafall ha roligt, jag höll på att ramla av stolen av skratt i slutet när de står så där stolt och håller i Irakiska flaggan. LOL över hela grejen…

