Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

För en tid sedan så kontaktade Lina Makboul oss här på bloggen och frågade mig om jag ville vara med i ett reportage som hon skulle göra om kvinnor i niqab i Sverige. Jag tackade nej, och orsakerna till detta blev tydliga efter kvällens Uppdrag Granskning. Det onyanserade programmet blev ingen överraskning och många frågeställningar väcktes, och jag bestämde mig för att ta upp några av dem här på bloggen eftersom det är återkommande (van)föreställningar som finns hos det svenska folket om niqab, Islam och de kvinnor som bär detta kontroversiella plagg.

Jag läste inne på chatten och många tyckte att det var nyanserat och välbalanserat reportage, men för mig som är mer insatt i diskussionen och som faktiskt har en gedigen kunskap inom Islamisk rättslära och teologi så såg jag flertal missdtag. Kanske vi ska ta och klargöra vad fatwa innebär. Kanske vi ska ta reda på vad Islamisk lag säger om niqab och de olika åsiktsskillnaderna. Kanske vi ska ta få klart för oss om några grundläggande principer var och en av oss muslimer bör följa när man ska fatta beslut om religiösa och världsliga frågor. För om vi får en klarhet i detta så tror jag att debatten kan bli mer rak och ärlig, och är det inte det vi vill?

Häng med! (á la Robert Aschberg) :)