Taggar

, , , , , , , , , , , ,

Intrycket åtminstone jag fick efter att ha tittat på reportaget Svart Polyester var att man försökte måla ut kvinnorna i niqab som några outsiders som gjorde något som egentligen inte har med Islam att göra. Detta är helt och hållet fel, eftersom niqab alltid varit en del av Islamisk praxis. Det enda som det funnits åsiktsskillnader i är vare sig den skulle vara en plikt eller en rekommenderad handling.

Aldrig har det sagts eller tyckts att niqab inte var en etablerad del av Islam, det är ganska tydligt från de otaliga hadither (återberättelser från Profeten) men även koranvers(er). Att använda ett uttalande från ”Shaykh al Azhar” Tantawi som han blivit hårt kritiserad för av ett flertal klassiska rättslärda är inte alls en objektiv hållning. Varför skulle Tantawis ord vara de slutgiltiga, särskilt då hans uttalande går stick i stäv med var klassisk Islamisk rättslära och litteratur alltid har hävdat. Niqab är en del av Islam, vare sig man tror att det är en plikt eller en rekommenderad handling.

Niqab har alltid funnits som ett plagg som använts runt om i den muslimska världen, den har sett ut på olika sätt och använts i mer eller mindre utsträckning. Ett problem jag ser är att många muslimer verkar ha glömt bort sin historia, till den grad att de börjar tro på några få människors lögner som påstår att detta skulle vara ett nytt och moderns påfund som spridit sig från den arabiska halvön (och de så kallade ”wahabisterna”). Det här är så långt ifrån sanning man kan komma, eftersom plagget användes av de muslimska kvinnorna redan under Muhammads tid och långt efteråt fram till våra dagar.

Jag minns ett intressant fall som verkligen illustrerar hur människors minnen kan bli selektivt. För några år sedan så träffade jag på en äldre bosnisk dam när jag satt och väntade på bussen. Vi började prata och så utbrast hon till sist att dessa kläder jag bar var sannerligen inte något muslimer i Bosnien någonsin haft på sig. Eftersom jag visste att detta var en ren och skär lögn så konfronterade jag henne och sa att man så sent som under 40-talet inte bara hade kläder som jag utan även täckte ansiktet (på den tiden hade jag ännu inte niqab på mig). Vilket 40-tal skrattade hon (som om jag menade 1800-talet), 1940-talet så klart svarade jag. Efter en stund så kunde denna gamla kvinna antagligen inte fortsätta med sin lögn utan erkände att hennes mor faktiskt hade täckt sig på det sättet men att polisen en dag grep henne och vägrade släppa henne tills hon tagit av sig sin klädsel. Detta är vad den kommunistiska hjärntvätt och propagandan gjort med folket i Bosnien så pass att man i dag, bara 60 år efter att ”arabslöjan” och niqab varit en normal företeelse för de bosniska kvinnorna, frågar sig hur denna arabiska icke-islamiska sed spridit sig dit. När det egentligen bara handlar om troende muslimska kvinnor som vill återgå till sin religion efter åratal av kommunistisk hjärntvätt och religionsförtryck. Och detta är något som är vanligt runt om i den muslimska världen. Även om orsaken till denna mycket märkliga glömska kan vara kolonialism, kommunism osv. så är resultatet det samma. Man glömmer sin historia och tror på några få människors förvridna lögner, det känns lite 1984-Orwellish måste jag säga.

Jag ska visa lite bilder där ni får se att niqab har varit en del den muslimska kvinnans klädsel runt om i världen. Som ni också märker så har man utformat niqabens utseende på olika sätt i olika länder. I samtliga länder så försöker man nu få det till att kvinnorna där aldrig burit denna klädsel och att det är något extremistisk tolkning som försöker sprida sig i modern tid och som inte har någon förankring i Islam. Islamisk klassisk litteratur, bildbevis och vittnesmål motsäger dem :P

Uppdatering: Samtliga bilder är runt 100 år gamla!


Niqab i Iraq

 

Sarajevo, Bosnien 1926

 

Niqab i Algeriet

 

Mostar, Bosnien 1926

 

Egypten