Taggar

, , , , , , , , , , , , , ,

Så som Fröken Taliban påpekar så kan en icke-muslim eller ”muslim” som inte är religiös för fem öre ha samma upplevelse så som en troende muslim som bär på plagget niqab. Man har från första början vitt skilda åsikter och värdegrund, vi värdesätter oftast olika saker (många gånger lika, men de prioriteras helt olika) och man har en annan uppfattning om händelser och verkligheten. Sen så måste jag också påpeka att om Herr Otterbeck bar på niqab så undrar jag om han bara bar själva ansiktsslöjan eller hela utstyrseln, för hur som helst så kommer man märka ganska snabbt att det inte är en kvinna bakom plagget och då är det väll klart att det tisslas och tasslas mer än vanligt.

Men jag förnekar inte, väldigt många glömmer bort att det är en person de talar om ”bakom ryggen” på mig. De glömmer bort att även jag har känslor och åsikter, men detta beror inte på själva plagget i sig utan vad för uppfattning just dessa människor har av mig som bär niqaben. Aldrig har jag stött på en religiös muslimsk kvinna som behandlat mig på det sättet, aldrig har jag träffat på en muslimsk man som uppfört sig på det sättet. Och jag har träffat på massvis med icke-muslimer, både män och kvinnor, som faktiskt har sett förbi detta plagg som är så främmande för dem. Och märkligt(?) nog så är det oftast de som tagit initiativet att närma sig mig. Så det är inte plagget i sig som gör mig till en ”icke-människa” utan snarare andra människors värderingar, kan då plagget eller personen som bär på det hållas ansvarig för den mycket omänskliga behandlingen kvinnor i niqab får genomleva?