Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

I Uppdrag Gransknings reportage Svart Polyester om niqaben eller burkan berättar Jonas Otterbeck, docent i Islamologi på Lunds universitet, hur det kändes för honom att bära niqab. Ja, det är sant titta på reportaget själva. Jonas har köpt en niqab, satt på sig den och gått ut bland folk, till och med föreläst i det. Han delvis en ganska bra beskrivning hur det känns för den kvinna som bär niqab idag;

”Det är som alla låtsas som om de inte ser dig och alla stirrar på dig, samtidigt, i ögonvrån.” ”Bara du kommer så märker du hur det tystnar och sedan blir det som ett samtal bakom, som flödar upp av ljud, där folk tisslar och tasslar.”

”Att bära det innebär att man betalar ett rätt högt pris. Man blir en slags icke-människa i samhället.”

 Jag motsätter mig idén att en man (både icke-muslimska män och kvinnor) klär sig i den muslimska kvinnans kläder. Men även om du som icke-muslim klär dig i exakt likadana kläder som jag bär, du täcker hela din kropp och ditt ansikte, så kommer du aldrig känna likadant som jag känner. Det finns en fundamental skillnad mellan dig och mig. Det som ger mig och många andra kvinnor styrkan att bära niqab är vår övertygelse och tro. Varför jag valde att bära niqab var och är min vilja att komma nära min Skapare. Mina Islamiska kläder är en del av min dyrkan till Gud och allt gott jag gör för Guds skull får man belöning för, antingen i detta eller nästa liv.

Det är ett helt otroligt fenomen att mina kläder kan få människor att totalt tappa allt förstånd, all sin moral, empati och sitt normalt goda uppförande (om de nu ens har det normalt). Trots att många förlöjligar mig när de ser mig, trakasserar mig eller säger elaka kommentarer blir jag ibland mer förvånad över att folk kan bete sig så extremt dåligt. Precis som Jonas Otterbeck beskriver, man blir en icke-människa, och följaktligen inte värdig att behandlas medmänskligt. Jag har lärt mig att inte ta folks negativa bemötande personligt, det är inte dig de inte tål utan vad dina kläder representerar.

Och det inte lustigt att de vid ett flertal gånger i reportaget nämner hur illa dessa kvinnor behandlas och hur svårt det är att bära niqab i väst-samhällen men aldrig påpekar vilken styrka och vilket mod dessa kvinnor då måste bära på?! Inte en enda gång framhålls det att de som bär niqab är starka kvinnor utan de porträtteras vara svaga, utsatta, utstötta och missförstått att niqaben inte alls är en del av Islam (enligt dem). Jag tror fullständigt på att folk aldrig kommer sluta ifrågasätta mitt val att bära niqab, jag vet att de aldrig kommer vara nöjda med mina kläder. De är inte dem jag vill göra nöjda eller deras väg jag vill följa.

Jag skulle aldrig bära niqab av den anledningen att den skulle ge ett vackert fall eller för att den är i ett strykfritt material. Att påstå att muslimska kvinnor bär niqab av den anledningen ser jag som ett hån, en grov förolämpning mot mitt intellekt och förnuft. Ingen människa skulle väl välja frivilligt att täcka sitt ansikte, utstå de konsekvenser som medföljer plagget därför att niqab skulle vara ett mode (typ trendigt), strykfritt material, gav ett vackert fall eller för att det är billigt att köpa en. Då är det väl billigare att inte köpa det alls.

// Fröken Taliban