Taggar

, , , , , , , , , , , , , ,

Jag provade att söka på niqab i forumet Flashback, var lite nyfiken på vad folk diskuterar om gällande niqaben. Jag fann en tråd med samma rubrik som ovan; Hur visar muslimer med burka/niqab leg?

Att visa leg på systemet är inget problem för mig som muslimsk kvinna med niqab eftersom jag aldrig går dit. Blev lite förvånad, även om det finns många och konstiga fördomar om vad muslimer får och inte får göra så trodde jag faktiskt att de flesta visste att muslimer inte dricker alkohol och inte äter griskött. Anyway, nu vet ni det iaf.

När det gäller identifikation på flygplatser, banker, skolor (exempelvis inför en tentamen) eller andra institutioner/omständigheter som kräver id brukar jag fråga efter en kvinna som kan kontrollera mitt id. Det har aldrig varit något problem, tvärtom så är de flest mycket tillmötesgående. Ibland får man gå in till ett separat rum och om det inte finns kan man enkelt gå lite åt sidan där det inte finns några män helt enkelt.

Men om det inte finns någon kvinna, hur gör man då? Det finns situationer där kvinnor med niqab är tillåtna att visa sitt ansikte för män. Att kontrollera ens identitet är en sådan situation, även vid exempelvis läkarundersökning, tentamen, vittnesmål, inför en domare eller vid liknande situationer där det krävs eller är nödvändigt med id-kontroll.

Och jag har inte niqab på mitt passfoto. Jag måste följa precis samma regler som alla andra när det gäller passfotot. Jag har självklart slöja på mig men niqab har jag inte.

// Fröken Taliban