Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

När muslimska kvinnor som är heltäckta konfronteras med att de skulle vara förtryckta vänder de på frågan och svarar med att ifrågasätta kvinnor som bär kortkort. Jag kan förstå att debatten upplevs som ensidig. Men för en kvinna som täcker hela sin kropp är det orimligt att hennes klädsel inte accepteras medans människor som knappt bär någon klädsel alls accepteras.  

Egentligen accepteras kvinnor som täcker sina kroppar, även de som gör det av religiösa skäl så som exempelvis nunnor. Det är till och med accepterat att täcka sitt ansikte, för både män, kvinnor och barn. Ett exempel på det är när det finns ett hot mot hälsan. Jag tror ingen undgick att se bilderna från Kina när SARS/SAL härjade hejvilt, alla bar munskydd vilket täckte i princip hela nedre delen av ansiktet, precis så som niqaben gör. Om teorierna gällande kommunikationssvårigheter och niqab var sanna så måste ju hela Kina kollapsat. Eller kan det vara så att människan besitter en speciell egenskap att när det gäller vår överlevnad så kan vi kommunicera även med människor som täcker sina ansikten men aldrig annars. Detta bevisar att teorin om kommunikationssvårigheter för en kvinna med niqab bara är en falsk slutsats utan några som helst vetenskapliga bevis. Och listan kan göras ännu längre med exempel på situationer där man inte kan se sin samtalspartners ansikte och kommunikationen fungerar bra i alla fall.

En aspekt av detta problem är att icke-muslimer och muslimer har fundamentalt olika uppfattningar om vart gränsen för vad som är naket går. Att komma iklädd bara bh i ett offentligt rum kan upplevas chockerade men i grunden är detta accepterat. Vi behöver bara byta miljö till stranden eller badhuset för att bh och trosor (bikini) skall kunna tillhöra det absolut naturliga valet av kläder. Alltså är det socialt accepterat att gå iklädd enbart bh och trosor så länge man befinner sig i rätt sociala miljö. Valet av situation förändrar klädernas villkor men vem bestämmer över dessa villkor? Tjejer använder sin kropp och kläder för att attrahera, få uppmärksamhet och bekräftelse från killar. Det är den enkla slutsatsen vi kan dra från unga människors val i deras kläder. Självfallet är detta en grov generalisering, långt ifrån alla passar in på denna beskrivning. Men det är inte själva valet av kläder och kvinnors syfte med dem som är det ursprungliga felet utan hur kvinnor formas att vara och varför just deras kroppar kan exploateras utan minsta pip.

Jag minns en händelse som inträffade för några år sedan. Jag gick i gymnasiet, det sista året om jag inte minns fel. Jag hade inte blivit muslim än då. Skolan tog slut för dagen så jag och min ”bästis” åkte hemåt, vi åkte hem till henne. När vi kom hem gick hon och bytte om till mjukisbyxor och vanligt linne. Jag frågade henne varför hon bytte kläder och jag fick som svar att de kläder hon bytt om till var mer bekväma. Vi diskuterade vidare och hon försvarade att hon valde de snyggare och kanske lite mer obekväma kläderna och smink när hon gick ut därför att hon själv mår bra av det. Jag däremot påstod att detta inte alls kunde vara sant eftersom hon inte alltid valde att bära dessa kläder eller sminka sig, exempelvis när hon var hemma. Om min kompis verkligen mådde bäst av att klä sig snyggt, sminka sig och vara ”fixad” varför gjorde hon inte det när hon var hemma ensam?

Mini-kläderna triumferas vara kvinnans frihet och äganderätt över sin egen kropp. Det stämmer att inte alla kvinnor skulle frivilligt klämma in sig i ett par minishorts och känna sig ”befriad” men man kan inte heller förneka det (dolda)budskap som kvinnor möter i princip överallt. Samtidigt exploateras ofta den kvinnliga kroppen som ett medel för olika ändamål, exempelvis för att sälja en produkt, väcka uppmärksamhet etc. Burkan väcker också uppmärksamhet, speciellt här i Sverige eller i andra länder där burkan inte tillhör normaliteten, men det finns skillnad på uppmärksamhet och uppmärksamhet. Om en man ser en kvinna i raffset och sedan en kvinna i burka tror jag inte uppmärksamheten kläderna orsakar är den samma. Eller skulle du påstå det motsatta?

Jag tror inte att man kan bedöma niqaben och minikjolen ur samma synsätt eller enligt samma mall. Burkan eller niqabens ursprung är från Gudomlig visdom medans trenden att klä av kvinnor kommer från människans lust och påhitt, för mig är det en omöjlighet att problematisera dessa kläder utifrån samma kriterier. I regel verkar många hantera denna fråga slentrianmässigt och sucka över när den heltäckta kvinnan kritiserar mini-kläderna. Attityden påstrycker det faktum att detta är ett problem som gärna får förbli osynligt.

// Fröken Taliban