Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Okej, jag inser att många av er kommer stämpla mig med en tantvarning nu efter detta inlägg men det får bära eller brista. Det här är viktigt, tantvarning eller ej, så måste man belysa detta som jag upplever otroligt obehagligt och skrämmande.

Jag såg på Fråga Doktorn (jag sa ju tantvarning) på Svt i veckan. Programmet handlade om brottsoffer – vad händer med alla dessa människor som utsätts för brott så som misshandel, rån etc.? Något som kan inträffa under bara några minuter och sedan påverka dig resten av ditt liv. Jag har aldrig blivit utsatt för ett brott och jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att leva med dessa psykiska och även fysiska svårigheter och lidanden som brottsoffer gör, varje dag, varje minut.

Nästan alltid är det alkohol, eller andra droger, som är inblandade när det gäller våldsbrott, i misshandelsfallen ligger siffran på ca 80-85 %. Förra året anmäldes det 1.405.626 brott i Sverige, hur många människor skulle inte ha behövt uppleva någonting så fruktansvärt som våldsbrott om alkohol aldrig funnits med i bilden? Om Stockholms länspolismästare Carin Götblad slås av, när hon patrullerar en lördagskväll, hur fulla, hur vansinnigt fulla människor är, och dumma hur kommer då den ”vanliga” människan ta detta? Om en polis, som (närmast dagligen) ser påverkade människor i sitt yrke, slås av hur extremt fulla människor är vad säger det oss?

Jag diskuterade en gång om alkohol med min mormor, hon är inte muslim. Hon förstod inte varför det måste vara förbjudet för muslimer att dricka alkohol, speciellt nu när man på senare år genom ny forskning visat att exempelvis ett glas rött faktiskt är bra vid middagen för många människor. Svaret är enkelt; det som är skadligt (dåligt) eller till största del är skadligt hamnar i kategorin för det som är förbjudet. Precis som det som är bra eller till största del är bra hamnar i kategorin för det som är tillåtet. Alkohol hamnar i den förstnämnda kategorin. De negativa följderna väger helt klart tyngre än de följder som anses vara positiva, det är uppenbart, oavsett om man är muslim eller ej.

Ett glas här eller där, vad gör det? tänker du. Visdomen bakom att Islam förbjuder all alkohol, lite eller mycket, är att lite öppnar oftast dörren till mycket. Lite som läggs ihop med lite blir i slutändan mycket. Islam har stängt dörren för alkohol och dess hemska följder, den enda garantin som finns för att slippa alkoholens negativa konsekvenser är att inte dricka det alls.

// Fröken Taliban