Taggar

, , , , , ,

En lärare har blivit avstängd på livstid i Storbrittanien, han beskrivs som”inkompetent och elever riskerar att missgynnas om han återvänder till en lektion.”. Oh boy, om jag fått erfara den typen av lärare!

Trots att jag gick på ett väl ansett gymnasium med bra lärare så råkade jag ändå ut för en så kallad kunskapsmördare. Jag läste Svenska ända upp till C-nivå, trots detta så kan jag räkna upp vad jag gjorde under dessa tre år på min ena hand. Ett prov i grammatik, ett prov i antiken, en bokrecension och en ”nyhetsartikel” på C-nivån… Resten är alltså dötid när vår lärare antingen satt och fumlade om något osammanhängande eller när hon var frånvarande för sina frekventa rökpauser som varade i ungefär 30 minuter vardera. Hon dödade… nej, inte bara det… Hon slaktade och malde ner mitt intresse för svenska till köttfärs. För att inte tala om all den skada hon åsamkade hennes elever hon någonsin haft. Jag fick alltså lära mig korrekt källhänvisning först på universitetet eftersom vi aldrig gått igenom något sådant, vilket är minst sagt pinsamt. För att inte tala om allt annat som bör ingå i svenskundervisning (tänk C-nivå nu också!).

Är det här ett undantag eller hittar man den här typen av lärare på var och varannan skola? Lärarlegitimation är nog en toppenidé, men frågan är om det skulle räcka.