Jag skulle vilja dela med er av något riktigt roligt som jag har gjort den här veckan! Jag har nämligen lärt mig laga somaliska ”sambosa” som det heter. Det är en deg som man fyller med antingen kött eller något annat som man tycker om, och sen friterar man det i olja och äter sig tjock på det. Jag och ett gäng väninnor till mig blev bjudna av en bekant där hennes mamma skulle lära oss att göra sambosa på professionell nivå.  Det var riktigt roligt och gott! Men en tanke slog mig när jag kom hem. Den tragiska tanken av att vi människor går miste om så mycket som vi kan ha nytta av om vi bara kunde lägga hudfärg och nationalitet åt sidan.   Jag har alltid rent ut sagt hatat rasism och fördomar och jag kan tala om för er läsare att även om jag möter hat som är direkt riktat mot mig så fort jag bara sätter foten utanför dörren så har jag aldrig tappat min ödmjukhet. Jag kommer alltid att sträva efter att uppfostra mitt barn till att ha ett öppet hjärta och inte döma en bok från dess omslag. Det är väldigt tragiskt att t ex människor som bär på rasistiska åsikter och värderingar gör det utan att ens satt foten hos en invandrare. Aldrig blivit bjuden på somaliska sambosa eller irakisk birjani hemma hos någon, för tro mig, då skulle hatet släppa och det skulle helt plötsligt smaka väldigt gott. Jag har faktiskt provat den metoden med mina grannar. Jag bor i ett område med nästan bara svenskar, det bor inte en enda med slöja här. Så jag tänkte att varför bjuder jag inte mina grannar på något gott med annorlunda orientalisk smak. Sagt och gjort, och jag kan säga er att ”spänningarna” i luften släppte väldigt snabbt när vi mötes i trappuppgåmgen och vissa har man fått en bra relation till. Jag har t ex en gammal mormor som bor ovanför mig som mötte mig en gång när jag var på väg upp från tvättstugan, irriterad och tjurig över att någon tvättar på min tid. Ja kan säga att hon gick minsann och hämtade vaktmästare och slängde ut tvätten som var i maskinerna och sen ringde hon på dörren och sa: nu kan du tvätta M! Det beror på kakorna tror jag :) ju godare desto trevligare!