Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

När andra, för det mesta helt eller delvis oinsatta i ämnet, ska försöka förklara varför kvinnor i Sverige klär sig i niqab så känns det alltid som om påståendena slår mot en som en fet pimp slap. Vi gör det för att ”behaga våra män”, vi ”söker hårdare regler” eller så faller vi helt enkelt för fanatism. Det är minst sagt förolämpade eftersom man glömmer att det handlar om religiösa kvinnor som motiverar sina beslut utifrån en religiös bakgrund. Jag har nämnt detta tidigare, men det är som om samhället vill beröva den muslimska kvinnan rätten till ett religiöst och spirituellt liv. Man bortser alltid från den här delen i diskussioner och debatter om slöja och niqab, och man påstår på ett rätt direkt sätt detta när man alltid förutsätter att den muslimska kvinnan inte kan ta självständiga beslut. Hon är ju indoktrinerad, det vet ju alla.

Som kvinna som själv bär niqab så finner jag det förolämpande att jag förringas till ett viljelöst offer, en person där religion och spiritualitet inte är viktigt eller ens närvarande i ens liv. För mig var slöjan, och niqaben, en spirituell upplevelse. Som troende så vill jag följa Guds ord och ha en personlig relation till Honom. Det får man via bön och dyrkan, och att följa Guds påbud är en del av den dyrkan. Jag hade länge tänkt över mitt val att ta på mig slöjan, det var ett självständigt och genomtänkt beslut som också gav mig väldigt mycket rent spirituellt. Det är inget politiskt statement, och det är inte för att behaga någon förutom min Skapare. Och det är definitivt inte fanatism. Jag tror inte blint, jag ifrågasätter och reflekterar över min religion och religiösa övertygelse. Mitt motto har alltid varit att om något är äkta och rätt, så tål det också att ifrågasättas. Kan man inte utsätta något för kritik så betyder det att man vill dölja något som har brister. En religiös tro måste inte vara blind, en tro eller övertygelse uppfyller ett syfte för människan.

Det hade nog varit klokt om man stannade upp och faktiskt frågade muslimska kvinnor varför de klär sig i slöja eller niqab, istället för att komma med en massa antaganden som inte har någon som helst grund förutom de egna fördomarna.