Taggar

, , , ,

SvD fortsätter sin serie om så kallade slumlords som härjar runt om i Sveriges storstäder (förorter). De gamla vanliga ursäkterna som att de visst renoverar eller klagar på att det är hyresgästerna som är problemet fortsätter självklart, som vanligt. Det som jag misstänkte bekräftas

Trots de problem med underhållet som snabbt syns vid ett besök i Rinkeby finns inga ärenden hos Hyresnämnden. Enligt P-O Brogren på Hyresgästföreningen är det vanligt att de boende här inte vågar anmäla brister

Jag förstår inte vad som är problemet, vad det är man är rädd för. En hyresvärd kan inte säga upp ett hyreskontrakt bara så där om inte hyresgästen har brutit mot några av de punkter som finns i hyresavtalet. Och det lär ju inte bli sämre i lägenheten om man anmäler mögel, fuktskador och att väggar saknar tapeter eller färg. Jag tror ärligt talar inte att det handlar om att folk är rädda, utan snarare om att folk inte känner till deras rättigheter eller skyldigheter. Människor känner inte till hur systemet funkar, eller så gör de det men orkar inte ta tag i saken eftersom de helt enkelt tappat intresset av någon anledning. Jag vet inte hur många gånger jag påpekat till mina grannar och vänner varför de inte anmäler hyresvärden när man går 1 månad utan frys och kyl utan att hyresvärden beställt en ny… Kanske det var därför killen som kom hit för att ”kolla läget” efter alla mina klagomål tittade chockat på mig när jag sa att nu var råget måttat och att de kan förvänta sig att en anmälan till Hyresnämnden trillar i deras brevlåda inom kort. Det var väll första gången i det här området någon sagt så (?) och kanske därför de illa kvickt åtgärdade vartenda liten grej jag bett om…