Etiketter

, , , , , , , , ,

När jag var riktigt ung så var jag väldigt rigid och ambitiös i min religiositet. Jag var väldigt noga med att inte införa ”främmande” ideologier eller begrepp och termer som jag då ansåg inte ”fick plats” i Islam. Sen växte jag upp, lärde mig mer om livet, religionen och jag insåg att allt inte är svart och vitt.

Så hade du frågat mig om jag var feminist när jag var sisådär 16-17 år så hade jag sagt nehe du det är jag icke jag är muslim och det räcker för mig. Men frågar du mig idag så svarar jag som i tidigare inlägg – feminist, javisst! Men så finns det ju också skillnad på feminist och feminist. Alla feminister har inte samma tolkning av världen, alla går inte lika långt i sin övertygelse och man ser på saker på olika sätt (borde väll vara allmänbildning att det finns olika teorier och förhållningssätt även inom detta område). Jag är fortfarande muslim, men jag är också feminist… men jag kallar inte män för djur (förutom mansgrisarna så klart) och jag skyller inte vartenda litet missöde i mitt liv på patriarkatet. Däremot står för rättvisa, lika möjligheter och lika värde.

Och så sken jag upp av glädje en dag när jag äntligen träffade en muslimsk kvinna i min omgivning som var lika stolt självutnämnd feminist som jag – min egna, kära, älskade, niqabklädda koranlärare. Du vet den där kvinnan som täcker ansiktet och som undervisar i Koran och som blir anklagad för att vara extremist och fundamentalist… Visste ni att på samma sätt som hon blir trashad från högerextrema och muslimhatarnas sida, så blir hon också trashad av buttra patriarker från Öster som har en alltför förlegad och förnedrande kvinnosyn. Tänk, att de skulle ha något gemensamt! Det skulle ni aldrig ha gissat, eller hur.

 

Hjälp, bara jag nu inte själv blir trashad för mitt inlägg… Men jag lovar, jag ska chilla ner lite med genussnacket ett tag – det blev lite för mäktigt till och med för mig.

