Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

Som några läsare kanske märkt har jag i tidigare inlägg och kommentarer kritiserat att folk stirrar eller glor på mig, eller andra kvinnor i slöja/niqab. Jag ville bara förklara lite vad jag menar med glo, eftersom många ”förståsigpåare” kanske tycker att man är känslig eller lättstött. Ja, rentav lättkränkt. Men nej, det är jag verkligen inte. Jag har bara problem med att bli behandlad som mindre värd eller något slags utställningsobjekt eller kuf.

Jag har generellt sett inte alls problem med att folk tittar på mig. Jag tittar på folk, och de tittar på mig. Så långt allt väl. I alla samhällen tittar folk på varandra, annars hade det blivit kaos. Man kan också ibland titta lite extra, av olika skäl. Man kanske ser någon eller något ovanligt vackert, intressant, underligt eller tom fult. Ja, då kan  man väll gott få titta lite extra, eller hur? Det gör jag ju själv. Men det handlar ju om hur man tittar. En normal människa, med alla de hämningar och oskrivna sociala regler man blivit inpräntad med sedan barnsben, vet att när man tittar ovanligt mycket på en människa så tar man även viss hänsyn till den personen – även om man själv kanske inte kopplar ihop det med hänsyn till själva personen man tittar på utan kanske mer sociala restriktioner för vad som är lämpligt respektive olämpligt.

Exempelvis  så glor du inte på en person med öppen käft utan att vika undan blicken. Du tittar inte på någon med avsky, särskilt inte om du märker att människan tittar tillbaka. Du etsar inte fast blicken på någon när du märker att människan märker att du glor på henne/honom, vanligtvis brukar man ju vända bort blicken då även om man senare återgår till stirrandet. Det finns alltså ett så kallat hyfsat sätt att titta på någon, och ett ohyfsat sätt.

En ung man tittade på mig när jag steg på bussen i förrgår. Han kollade på mig och mina händer, när vi råkade få ögonkontakt vände han bort blicken och fortsatte alltså inte stirra på mig som om jag vore ett objekt eller ufo. Varför ska jag bli irriterad för det? Kolla då om jag är så intressant!

En annan medelålders kvinna RÅSTIRRADE på mig vid hållplatsen för någon vecka sedan, med ett helt intetsägande ansiktsuttryck. Riktigt störande. Hon vände dessutom inte bort blicken när hon märkte att jag såg henne och tittade tillbaka. Mycket ohyfsat. Jag är inte ett jävla utställningsobjekt.

En ung kvinna kollade ovanligt länge på mig när jag åkte kollektivt. Jag tittade tillbaka. Hon fortsatte titta men mötte mig med ett leende ansikte. Lite så där awkward och olustigt (ska jag hälsa? Eller vända bort blicken, uppfattas jag som otrevlig då? Le tillbaka? Och ja, man ser om jag ler I can smize just like Tyra) men absolut inte otrevligt eller ohyfsat.

Lite perspektiv:

För ett år sedan eller så kom jag in på en känd(? – vet inte riktigt hur det är med sånt där) främlingsfientlig, specifikt Islam- och muslimfientlig, blogg. Hen hade bloggat om en ovanligt upprörande händelse i hens liv. Hen hade tydligen gått förbi en muslimsk man, noterat att han hade en ”muslimmössa” på sig, och hans ”burka insvepta” hustru. Hen hade tydligen (uppenbarligen) tittat på dem. Mannen hade tydligen tittat tillbaka och hen hade naturligtvist uppfattat detta som om han ville ”mörda honom” (Ha!) och att han helt uppenbart såg sin hustru som ett boskap (hens ordval) eftersom ju hen inte ens fick ”titta lite” på henne… Tillåt mig Laugh Out Loud… Nej, han ville troligtvist inte ”mörda dig”. Det finns många män (och kvinnor) med olika etniska och religiösa tillhörigheter som helt enkelt ser lite småbuttra ut när de är ute och går. Men det KAN ju också vara så att han stirrade tillbaka eftersom hen glodde på dem? På ett sånt där sätt så att hens åsikter om just personerna hen glodde på också syntes? Aldrig slagit hen en tanke kanske. Och det klassiska ”han ser sin hustru som boskap” tycker jag mer reflekterar hens egna åsikter och värderingar eftersom det enda som fick hen att tro det var för att den muslimske herren tydligen stirrade med ”dödande blick” på hen.

Inte för att jag vet exakt varför jag delar med mig den här irriterande incidenten jag läste om, jag kanske bara ville ventilera lite eller så kanske ni förstår min poäng som ligger gömd där mellan raderna.