Etiketter

,

Efter många år som självständig individ, utflugen ur föräldrahemmet sedan länge, har jag fått min beskärda del av ”tvättstugeincidenter”. Tvättstugan och dess ”folk” var länge min nemesis och uppsatt på ”svarta lista”, tills jag flyttade till en bostad med den mycket finurliga aptusplattan och blev dessutom välsignad med egen tvättmaskin. Olyckligtvis så nästlar sig problemen in ändå. Efter lång erfarenhet har jag kommit fram till att det finns vissa återkommande ”problem” folk verkar ha när de befinner sig i tvättstugan. Så här lyder några enkla, självklara, tvättstugeregler för den ännu oinsatte.

1. Man tvättar enbart under bokad tid. Finns det ”öppna tider” där vem som helst kan komma och tvätta, alltså ”först till kvarn” där ingen bokning krävs, är det absolut nödvändigt att man helt enkelt accepterar faktum att någon annan hunnit innan och bokat tvättmaskinen oberoende hur ”prioriterad” man än känner sig. Man börjar definitivt inte ”mucka gräl”…

2. Man kan alltså inte ”paxa” en tvättmaskin. Är den obokad, är det fritt fram och först till kvarn gäller. Man kan heller inte ”hålla” tvättmaskinen åt någon annan utan att boka den.

3. Man kan inte, om det finns två torkskåp/torkrum, ockupera båda när det det klart och tydligt står i reglerna att det gäller ett torkrum för var set tvättmaskin. Att anklaga en annan granne för att vara ”arrogant” när denne enbart vill nyttja det torkrum man har rätt till är ett tecken på brist på självinsikt om inget annat…

4. Man kan inte anta att man ska kunna nyttja torktumlare eller torkskåp/torkrum bara för att man inte hann torka kläderna under sin egen tvätttid. Man kan fråga artigt om man får lov att låna torktumlaren. Att säga något i stil ”När slutar du tvätta… okej då kommer jag då” är således helt oacceptabelt.

5. Om man bor i ett område som har ett så kallat ”aptus-platta”-system så kan man inte storma in i tvättstugan, om dörren råkat förbli ostängd, när någon annan fortfarande har sin tvätttid och börja fylla tvättmaskinerna även om din tvätttid börjar om 5 min. Tvättstugan är off limits så länge någon annan tvättar/torkar sina kläder där.

6. Jag kan inte påpeka det här nog, men man städar faktiskt efter sig. Man låter definitivt inte sina ungar löpa amok och lämna tvättstugan i ett skick som om det vore en soptipp. Tvättar man kläder så ser man också till att ta bort eventuella matrester från kläderna innan man stoppar in dem i maskinen. Jag kan nog tala för hela svenska befolkningen när jag säger, att man inte vill hitta ärtor och riskorn i tvättmaskinen när man ska börja tvätta. Att slänga cigarettfimpar i tvättstugan är också förbjudet; man röker inte där över huvud taget.

7. Tvättkorgar och andra tillbehör som kan finnas i tvättstugan är inte personlig egendom. Dessa är till för alla som har rätt till tillgång till tvättstugan och får enbart nyttjas under bokad tvätttid. Man kan inte ta med sig tvättkorgen hem och ha den där i veckor tills man tvättar nästa gång. Det. Är. Inte. Personlig. Egendom. Punkt.

Dessa var alltså mina enkla, och i min mening universella, etikettregler för tvättstugan. Ni kan anta med rätta att det idag var en av de sällsynta tvättdagarna jag spenderar i tvättstugan…

