Etiketter

, , , , , , , , , ,

Jag hittade detta debattinlägg och jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig om det är ett seriöst inlägg eller en smärtsamt rolig parodi (ni får själva avgöra vilket det är…)

Jag har inget emot kvinnor, men frågar mig givetvis om dessa kvinnor inget eget hem har att sköta?

Har de inga barn att ta omsorg för?

Detta var en torsdag kväll, traditionellt den afton husmödrar brukar ägna sig åt städning av hemmet. Nu satt de på krogen och åt vildsvinsstek och drack rödvin, glammade och surrade som om de vore grosshandlare.

Annat var det förr. Då samlades herrar i mörk kostym för kultiverad måltid med tillbehör. Damer förekom, men nästan uteslutande i egenskap av servitriser. Det var en annan bättre ordning. Kvinnor hade annat för sig på den tiden, när hemmet, barnens uppfostran och ansvaret för hushållspengar vilade på dem liksom inte sällan också ett ansvar för äldre generationens välbefinnande.

Ja, annat var det förr! När män kunde skaffa sig älskarinnor på sidan, eftersom ju kvinnor nästintill var asexuella till naturen (älskarinnorna var ju horor och inte ”riktiga” (?) kvinnor) och visste sin plats. Ta hand om barn, hem, hushållspengar och äldre (svärmor och svärfar så klart eftersom mannen och hans var så mycket viktigare). Ja, underbara tider! När män kunde komma och gå hur de ville och inte behövde bekymra sig med kvinnogöra som barn och hushållsarbete. Fy sjutton. Gubbarna i mörka kostymer får ju inte vara ifred någonstans, vet hut kvinnor!

