Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Hej alla kära läsare! Jag ville göra en repris med mina Striden om Slöjan inlägg jag skrev förra året eftersom jag tyckte att de fortfarande är väldigt mycket relevanta och säkerligen höjer upp lite här på bloggen för dem som inte orkar gå igenom alla gamla inlägg och som kommit hit nyligen.

Det kunde ha skrivits milslånga inlägg till om det här, och jag har ju även i efterhand skrivit om samma ämne, men man kommer nog aldrig få ett stopp för den här diskussionen. Alla har vi olika uppfattningar och åsikter, se bara till att själv få en syl i vädret och låt ingen annan föra din talan.

Så här är de:

Striden om Slöjan

Personligen är jag rätt trött på alla dessa hobby-islamologer och så kallade ”experter” som alltid ska låtsas som att de kan allt om Islam som behövs vetas. Speciellt dessa hobby-sheikher som Nalin och Co som skämmer ut sig på TV när de pratar om hanefi hit och dit…

Striden om Slöjan II

Eftersom man argumenterar för att den inte ens är en del av religionen så blir det också lättare att förbise den grundläggande principen om religionsfrihet. Så för att kunna förstå slöjans betydelse inom Islam så måste man säkerställa om det verkligen är en del av Islam, och för att kunna göra detta så måste man förstå vart Islam drar sina källor och principer ifrån.

Striden om Slöjan III

Varför skulle jag bära niqab, eller ens dra en näsduk över huvudet, om det inte vore för att jag ville följa min religion och med det också följa dem påbud som Gud uppenbarat. Eller varför skulle jag ta mig tid att be fem gånger om dagen, fasta månaden Ramadan, läsa i min Koran eller ge allmosor om det inte vore för att följa min Herres budskap och göra Honom nöjd? Trender kommer och går, men min slöja består.

Striden om Slöjan IV – Frihet

Problemet med det här är att man degraderar den muslimska kvinnan till ett viljelöst offer som är helt oförmögen till att ha en egen åsikt. Om hon är muslim och försöker praktisera sin religion så kan den etnocentriska europén inte acceptera detta utan bortförklarar det med att alla muslimska kvinnor är indoktrinerade. De har degraderat den muslimska kvinnan till att vara ett mähä som bara väntar på att bli räddad av det nobla och ”jämställda” väst. De förvägrar den muslimska kvinnan rätt till andlighet och religiositet, den muslimska kvinnan är alltså helt inkapabel till att ha en personlig tro på Gud och vilja till att följa den religion som hon anser vara rätt. Hon är bara till synes religiös eftersom hon blir tvingad till det av närstående män.

Striden om Slöjan V – Jämlikhet och Broderskap

Man bör istället fråga sig vem som är värst; ett förtryckande patriarkalt samhälle som förvägrar kvinnan tillträde till samhället, eller ett demokratiskt samhälle som förvägrar kvinnan tillträde till samhället på grund av hennes val av religiös klädsel?