Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Hej alla kära läsare! Jag fick en kommentar av Anja som ställde några frågor, så jag tänkte jag kunde svara på dem i ett eget inlägg.

Varför blir så många provocerade utav slöja? Beror det på vilket land man bor i? Varför antyder vissa att det är kvinnoförtryck? Jag menar det är ju inte det? Vad är livssynen på kvinnor inom islam?

Jag tror att många blir provocerade av slöjan eftersom det blir en så tydlig symbol för, först och främst, Islam men också det som är främmande och kanske ibland lite skrämmande (det främmande är ju alltid lite otäckt för de flesta människor). Man har en bild av Islam, muslimer och vad slöjan representerar och kopplar ju självklart ihop detta med kvinnan som bär plagget.

Jag har hört många koppla ihop slöjan  med kvinnoförtryck och misogyni och då är det klart att man blir provocerad när man ser slöjan, något som varit helt frånvarande i det svenska samhället i många långa år. Och det är ju klart, i många länder där slöjan är vanlig som finns det ett kvinnoförtryck, många gånger inlindat i ett religiöst paket. Men, jag tycker att det är viktigt att understryka här att det religiösa paketet lika väl kan vara Islam som Kristendom (det finns många exempel på detta) och det innebär dessutom inte att alla som tillskriver sig religionen i fråga nödvändigtvis sympatiserar med den kvinnosyn som är kopplat till kvinnoförtrycket. Något man många gånger glömmer i den här diskussionen är att slöjan i sig varken är befriande eller förtryckande. Slöjan är enbart ett redskap. Beroende på de mekanismer bakom slöjan, det vill säga de orsaker och anledningar och företeelser som finns bakom valet av slöjan, kan det uppfattas som både och. Om kvinnor i Afghanistan tvingas bära den blåa burkan eftersom om de inte skulle göra det blir de pryglade, eller något ännu värre, så är det klart att burkan uppfattas som förtryckande. Men om en ekonomiskt självständig kvinna i Qatar väljer niqab eftersom det är hennes medvetna val att följa sin tradition och religion kan man i ärlighetens namn inte tolka plaggen likvärdigt. I slutändan är det inte själva plagget som är det ena eller det andra, men det kan användas för det ena eller det andra. Hänger ni med här?

Sedan var för kvinnosyn man har i Islam är en lite komplicerad fråga. Jag uppfattar människosynen i Islam som väldigt ljus och positiv, jag uppfattar kvinnosynen som ingenting annat än god. Men jag för inte alla människors talan här, jag för enbart min egen och de som är likasinnade som mig. Jag vet, och vi alla vet, att det finns religiösa kvinnor och män som har en väldigt unken kvinnosyn (en unken människosyn över huvud taget många gånger).

Efter många år som muslim har jag märkt att beroende på vad för ursprunglig kvinnosyn och uppfostran man har fått, så kommer den bilden att forma och färga den tolkning man sedan får ut från de religiösa skrifterna. Har du blivit uppfostrad att män är lite bättre än kvinnor, och att kvinnor har lite mer ansvar (självklart, man säger inte alltid detta rakt ut men i praktiken och hur olika man uppfostrar sina barn så är det just detta budskap man får) så är det klart att det blir ganska enkelt att kunna rättfärdiga den här bilden genom att tolka religionen efter det. Men har man en helt annan inställning som är raka motsatsen så kan man lika enkelt tolka religionen för att också rättfärdiga den bilden. Jag är helt och fullt övertygad om att kvinnosynen i Islam är en positiv, där kvinnoförtryck inte  kan rättfärdigas på något sätt om man har sunt förnuft och kan hitta många religiösa texter som fördömer barbarism som kvinnoförtryck i form av tvångsäktenskap, könsstympning, hedersvåld, kvinnomisshandel och så vidare och så vidare… Man skulle kunna skriva flera sidor om bara ett exempel.

Och som sista kommentar, som kanske inte är direkt kopplat till läsarens fråga, men man ska aldrig låta skenet bedra och döma en bok efter omslaget (jag vet, lite kliché men är helt och hållet sant). Kvinnoförtryckare kan vem som helst vara, unken kvinnosyn kan vem som helst ha. Kläderna man bär eller utseendet man har säger i slutändan ingenting om ens värderingar eller världssyn och jag har tyvärr många gånger blivit dömd på förhand på grund av de fördomar människor har. (Gott folk, försök ha lite självdistans och inse att man kan ha fördomar men förstå att dessa fördomar inte är ”Sanningen”). Jag har hört vanliga svenssons uttrycka så vidriga åsikter om kvinnor och andra människor medan den där skäggige ”talibanen” (etikett som används som glåpord som slängs efter honom) har de bästa egenskaperna en man kan ha, och det bästa uppförande gentemot sin hustru och familj man kan tänka sig.