Etiketter

, , , , , , , ,

I föregående inlägg så kommenterade en läsare om att ”straffa” familjerna med eventuell bortfallen inkomst (bostadsbidrag, barnbidrag/underhållsstöd). Så här skrev hon:

Jag anser att man skulle kunna göra så för elever i grundskola men inte gymnasium eftersom det är frivilligt och eventuellt strul bör bara drabba eleven och inte familjen i stort.

(Detta är inte ett direkt svar till min läsare utan i störta allmänhet)…

Fast det var ju just det som jag menade på var bortskämt. Är man 16 år så har man ett tillräckligt utvecklat intellekt (jag var också 16 år för inte så länge sedan och förstod så pass mycket) att kunna förstå att ens handlingar inte enbart påverkar en själv utan också kan leda till konsekvenser för andra människor. Däribland den egna familjen. Har man misslyckats att lära sitt barn detta under 16 år så är det något som har gått mycket fel. Som någon kommenterade inne på Aftonbladet, vad ska man göra när ungen bestämt sig för att ta ”lite sovmorgon” några dagar i månaden. Tja. Vad sägs om att informera dem om att den där sovmorgonen kan leda till allvarliga ekonomiska konsekvenser för familjen och för en själv? Är det så svårt att förstå när man är 16-18 år gammal?

Jag förstår inte varför svenska barn ska ha så, och ursäkta språket, jävla svårt att vakna på morgonen och gå till skolan. Jag kunde börja kl 7 på morgonen i ett land där kollektivtrafik är nästintill icke-existerande, min skola låg ca 2 km bort. Jag power-walkade till skolan varje morgon ca 20-25 min för att komma dit innan kl 7. Ingen verkade ha problem att gå upp på morgonen; alla kom i tid. Men det kanske handlar om mentalitet och tankesätt i slutändan, och man får väll bestämma själv hur man vill forma de små människorna man har under sitt ansvar men då också vara beredd att ta eventuella konsekvenser. För i all ärlighet, så kommer jag spy på nästa curling-förälder jag träffar på. Min intolerans mot curling och den typen av uppfostran syns väll också lite i mina senaste inlägg :-)

