Taggar

, , , , , , , ,

Salam Aleikum eller hej, välj själv vilket som passar. Så, mitt i denna heta debatt (ja, den är definitivt het! Nytt besöks rekord här på Inuti burkan tom såg jag) så hoppar jag in. Jag har själv följt den här bloggen länge, en av mina favoritbloggar all time. Och nu är jag redo att hoppa in i debatter och kära gamla Smurfburkan var vänlig att låta mig skriva av mig här.

Jag ska vara rättvis mot er läsare och presentera mig lite kort. Jag bloggar under namnet Fru Karlsson, jag är således en vacker och genomklok och lagom tjock (muslimsk)kvinna i sina bästa år – i niqab ska jag tillägga.

Är en helt vanlig svenska, gift med E, bosatt i södra Sverige, student och föredrar mjölk i mitt te, tack. Jag kommer vara helt anonym här. Inte på grund av att jag inte står för mina ord och mina åsikter men jag har märkt under de år jag varit muslim att, tyvärr, är det inte alltid så lätt att debattera känsliga ämnen med muslimer som berör muslimer.

Hur som helst, jag har redan påbörjat ett utkast för mitt första inlägg. Jag känner att någon kommentar angående UG är ofrånkomligt. Jag var själv lite sen att se den, min första tanke när jag hörde om den dagen efter sändningen var ”jahopp, en till sån dokumentär. Har de inte redan fyllt kvoten med granska-smutskasta-vinkla-hit-och-dit-muslim/islam-dokumentärer ?” Tyvärr har jag tappat orken/lusten att se fler dokumentärer om Islam och muslimer gjorda av icke-muslimer. Men, när jag såg rubrik efter rubrik poppa upp så blev jag nyfiken och såg programmet. Och egentligen känns det inte som någonting nytt eller främmande, tyvärr. Tyvärr därför att det gått så långt att icke-muslimer måste väcka oss muslimer att ta itu med dessa frågor och attityder.

Jag jobbar vidare med mitt första inlägg.