Etiketter

, , , , , , , , , ,

Några ord från mina reflektioner har jag knåpat ihop till bloggen i hopp om att det inte ska bli för mycket kaka på kaka. Jag tycker att min kompanjon Smurfburkan tidigare skrivit en hel del väldigt bra inlägg i relation till detta som jag rekommenderar er att läsa.

Först och främst tycker jag inte , och detta tror jag även de flesta muslimer håller med mig om, att man kan lita på icke-muslimers dokumentärer eller program om muslimer. Och detta program är inget som skiljer  sig från mängden. Återigen finns det många åsikter om  hur denna granskning är upplagd och utförd.

Jag började jobba med mitt inlägg. Men jag kom på mig själv att skriva om vad jag tycker om själva granskningen, programmet. Alla brister, hur saker vinklas, klipps ur sitt sammanhang, att islam presenteras som en kvinnoförtryckande religion osv. Och det kanske är där som vi fastnar, i programmet.

Det är troligtvis det mest bekväma valet, istället för att verkligen ta sig i kragen (eller niqaben för min del) och våga kritisera traditioner, normer, kulturer vi muslimer bär med oss. Det är inte enbart de imamer som filmades i programmet som har denna attityd gentemot muslimska kvinnor. Ja, de har ledande positioner i moskéer men många andra källor i en muslims omgivning kan påverka och sprida liknande kvinnosyn därför måste man se detta problem ur ett större perspektiv än att fokusera på de specifika imamer i programmet.

Min lärare sade en gång till mig ”du måste se världen genom det här ämnets glasögon för att verkligen se ämnet i omgivningen”. Kanske är det precis det redskapet vi saknar. Att kunna se detta verkliga problem som sker just med rätt glasögon kan få oss att se tydligt. Jag önskar att det fanns sådana glasögon att köpa på ex bensinmackar för 29,90 bredvid läsglasögonen men de existerar tyvärr inte bokstavligen. Det är ett intellektuellt redskap som vi själva måste träna oss att kunna se med.

