Taggar

, , , , ,

Många skolor har upprättat könssegregerade skolor i USA i kombination med en skol- och studieplanering anpassad till pojkarnas mentala utveckling. Med tanke på att studier och skolorna själva visar upp resultat som säger att detta faktiskt är bra för pojkarna, så kanske könssegregerade skolor inte alltid är så himla dåligt? Problemet jag tänker mer på är att könssegregering kan leda till att man inte vet hur man ska förhålla sig till det motsatta könet eller att man cementeras vissa könsstereotyper som kanske egentligen inte stämmer överens med verkligheten (ett exempel jag tänker på är Saudi Arabien som verkligen gått över styr med sin könssegregering i mitt tycke, något som ett flertal lärda där började ta upp till diskussion innan även den debatten gick olyckligt över styr…). Intressant är det iallafall!

Stödjer sig på forskning om mental utveckling
Föreningen IBSC (International Boys’ School Coalition) startades 1995 och består i dag utav 263 skolor över hela världen som alla erbjuder könssegregerad utbildning för pojkar. Ett av rörelsens främsta argument för pojkskolor är att kunna erbjuda en utbildning som anpassar sig enbart efter unga män.

Som stöd använder man forskning som anser att skillnaden mellan könen i den mentala utvecklingen är så pass stor att pojkarna halkar efter om utbildningen måste anpassas till lika stor del efter flickor.

The Eagle Academy for Young Men i stadsdelen Bronx i New York är en av 76 IBSC-skolor i USA. Med dessa inkluderade räknar man med över 500 könssegregerade skolor på nationell nivå för både flickor och pojkar.

Måste sluta tänka på tjejer
Just den här lunchrasten på The Eagle Academy är det rörigt. Ändå säger den gamle rektorn, Mr Banks, att det enda sättet för de här unga männen att fokusera på skolarbetet och nå bättre betyg är att sluta tänka och titta på tjejer.

Eftersom jag ännu inte lärt mig hur man integrerar ljud eller video från andra ställen är YouTube så får läsarna klicka sig in på originalsidan som jag länkat till längre upp =)