Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

Här kommer mina reflektioner på en del av punkterna:

Jag har reflekterat lite över punkt fem och tio. Jag känner flera muslimska kvinnor vars makar i princip aldrig är hemma. Jag personligen tycker att både mannen och kvinnan borde ha rätt att träffa vänner, umgås utanför familjen, och att man hjälper varandra att få sådana möjligheter. Om maken vill bestämma över vilka systrar frugan får träffa och inte så kan man undra vad är skälet till det, ett kontrollbehov, litar han inte på sin frus omdöme eller vill han beskydda henne?

När det kommer till olika krav man ställer i sitt äktenskapskontrakt (punkt ett, åtta, nio och tolv) tycker jag att det är upp till den man och den kvinna som ska gifta sig. För mig är deras rättigheter jämlika, exempelvis hennes rätt till försörjning eller hans rätt till flera fruar. Jag tycker att det finns utrymme för flexibilitet i äktenskapet så länge båda parter är okej med det.

Att kvinnan vill arbeta eller studera tycker jag är viktigt att diskutera. Kanske kvinnan känner att det är viktigt för henne personligen men man kan inte bortse hur stort behov vi har av utbildade muslimer! Tyvärr är många muslimer som väljer att inte studera av olika skäl, både män och kvinnor, och föräldrar som inte tar ansvar över sina barns skolgång. Jag önskar för min ummah att bli känd för sin kapacitet och intelligens inte för sina brister och dumhet.

Det är skrämmande att se hur pass påverkade vi muslimer, även jag, är av traditions- och hederskultur. Jag och E satt och pratade om de här punkterna i mitt förra inlägg. Vi kom in på ämnet föräldrar och hur det oftast är dem som ger oss idéer om vad som är bra eller dåligt. Exempelvis, det finns en dotter, med slöja, och en son, med skägg och utan guldsmycken, i familjen.  Hur tror ni reaktionen blir från föräldrarna om sonen rakar skägget och bär guldsmycken en dag? Hur tror ni reaktionen blir från föräldrarna om dottern tar av sig slöjan en dag? Mycket troligt är reaktionen över dotterns slöja mycket starkare än den över sonens skägg och guld.

Tänk vilken orättvisa! De första personer vi lär oss utav är våra föräldrar. Vi tittar på dem och sedan gör vi samma sak. Om föräldrarna inte reagerar lika starkt över ett skägg som rakas så kommer den sonen troligtvis känna att skägg inte är en viktig del i sin religion. Om vi är upprörda över hur dessa normer och traditioner fått en så stor påverkan över våra liv borde vi lära oss från andras misstag. Vilka normer vill du själv föra vidare till dina egna barn?

Det finns så mycket mer vi kan diskutera och reflektera över. Det är tacksamt att vara bloggare här, debattämnen lär vi aldrig få slut på iaf!