Taggar

, , , , , ,

Jag har inget intresse för varken schlager eller Sverigedemokraterna men jag fastnade på en ledare i Aftonblaskan nu på morgonen. Ledaren handlar om kommentarer från Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder om det verkligen var ”Sverige” som vann? Själv menar han i efterhand att han syftar på att hon inte sjöng på svenska, tydligen, och inte på hennes ursprung. Kan dock inte minnas någon liknande diskussion eller rabalder när Charlotte Perelli vann 99 med ”take me to your heaven”…

Men SD slutar aldrig förvåna mig med sina korkade uttalanden så varför jag skriver detta inlägg beror på en rolig kommentar till ledaren som jag läste, som belyser en intressant synvinkel;

Your car is German. Your vodka is Russian. Your pizza is Italian. Your kebabs are Turkish. Your democracy is Greek. Your coffee is Brazilian. Your movies are American. Your tea is from Sri Lanka. Your shirt is Indian. Your oil is from Saudi Arabia. Your electronics are Chinese. Your numbers are Arabic and your letters are Latin. And now SD complain that Loreen is an immigrant?!

Hur mycket av de saker vi äger är helt producerade i Sverige? När det handlar om ekonomi, pengar och vinst är det helt ok att producera produkter utomlands (som sedan marknadsförs som ”svenska” produkter) och köpa in varor utomlands men inte när det kommer till människor?