Taggar

, , , , , ,

Hittade en mycket intressant blogg häromdagen om att leva lite mer grönt. Det kanske inte är så intressant för alla det här med att leva grönt men det som jag ville skriva om här var att bloggaren hade genomfört ett år med köpstopp.

Det skrivs så himla mycket om ekologiska produkter, spara på elen, odla frukt och grönt själv, ta cykeln istället för bilen osv osv men sällan om hur vår konsumtion också kan förändras till att bli mer grön. Det är klart att det är bra att cykla, åka kommunalt eller köpa ekologiskt men självklart sliter det även på jordens resurser att tillverka alla dessa miljoners miljarder olika materiella saker.

Med materiella saker menar jag främst sådan som man kanske egentligen inte behöver. För det har vi ju alla, eller hur? Vi blir rent ut sagt bombarderade med uppmaningar att hela tiden köpa, köpa, köpa. Allting bygger på att vi ska konsumera de pengar vi tjänar och på så sätt går hjulet runt. Exempelvis tycker jag att dagens mataffärer är helt groteska. Titta hur mycket olika produkter det finns! Det finns olika märken (olika producenter, ibland samma producent med lika produkt men bara olika namn), sedan finns det olika variationer mellan en produkt (tex krossade tomater och krossade tomater med olika smaksättningar) och olika storlekar (mängd). De hyllor som toppar på min värstinglista är bröd, mejeri och godis. Det är ett helt sinnessjukt överflöd av produkter!

Det är svårt att stå emot. Att inte köpa. Jag försöker själv stanna upp ibland och tänka ”behöver jag verkligen den här?”. Det är verkligen en utmaning att leva ett år med köpstopp, kanske jag vågar mig på det. Om man tycker det är svårt eller ointressant med den här gröna vågen så borde detta vara något för alla att kunna prova. Det enda du behöver göra är helt enkelt att bara köpa det du verkligen behöver.