Taggar

, , , , , , , , , ,

Kära läsare, vi här på bloggen verkar ha tagit en långsemester. Först var det sommaren som man skulle njuta av tillsammans med familjen och direkt efter kom den heliga månaden Ramadan när muslimer fastar från soluppgång till solnedgång. Jag har personligen varit väldigt upptagen.

Jag ville kommentera på bland annat den överkonsumtion och matsvinn som begås under månaden Ramdan – ungefär som under julhelgerna fast bara 30 dagar istället – men hade aldrig tid att riktigt sätta mig ner för att få ut alla tankar och funderingar som snurrade runt i huvudet. Men jag ville ändå komma med en liten kommentar nu under småtimmarna om något som har stört mig under en lång tid.

Många muslimer rent generellt ser sig själva som mer religiösa och har oftast en starkare gudstro än sina exempelvis kristna motsvarigheter (hur sant detta är i praktiken kan jag dock inte säga). Många som varken besöker moskén eller ägnar 5 minuter per dag åt bön fastar ändock under månaden Ramadan. Det är också då som ”muslimsk religiositet” syns och hörs mest. Olyckligtvis har många muslimska grupper anammat en liknande konsumtionstradition och rent frosseri som sker under bl a julhelgerna i Sverige eller under Thanksgiving i Staterna. Det är inget konstigt eftersom den spirituella närvaron hos de allra flesta religiösa grupper minskat i vår moderna tid, dessvärre enligt min mening.

Månaden Ramadan är inte till för vare sig matfrosseri, slöseri eller konsumtion av vare sig mat, kläder, presenter eller det ena eller det andra. Ramadan var ämnad först och främst för muslimerna att stärka sin spiritualitet och skapa sig en närmare relation till sin Herre. Så som det står i Koranen; TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske skall ni frukta Gud [Koranen, 2:183]. På arabiska står det Taqwaa vilket simpelt skulle kunna förklaras som att betyda gudsfruktighet eller gudsmedvetenhet om man nu så vill. Traditionellt ägnar man sig åt extra mycket bön (särskilt kvällsbön som bes under natten i moskén eller hemmet, antingen i gemenskap eller själv, kallad Taraweeh), koranläsning, välgörenhet och andra goda gärningar. För att inte ta religionslektionen alltför långt för de som inte är muslimer; det jag vill säga är att allt detta rimmar väldigt dåligt med matsvinn, frosseri och lathet som uppstår under fastemånaden för många muslimer.

Detta är dessutom något som uppmärksammas av andra än bara muslimer, vilket självklart för den förnuftige väcker frågor som ”vad är det för syfte med att fasta då?”. Det kan man ju fråga sig, och det gör jag också. Men för att inte göra detta inlägg alltför långt och för att komma fram till det jag ville säga; jag kan ändå inte låta bli att uppröras över diverse muslim- och Islamhatande individer som använder detta som ett sätt att förolämpa eller förringa den muslimska tron eller traditionen. ”Hyckleri” och ”pseudo-gudsfruktighet” är bland annat termer jag hört för att beskriva muslimerna under Ramadan. Jag skulle snarare tycka att det är hyckleri av dessa individer att välja ut muslimer och kritisera deras religionsutövning (för att inte prata om ren ironi!) med tanke på den skandalösa överkonsumtionen som sker under jul- och nyår. Det är lite ”du ser flisan i din broders öga…” över det hela. Det kanske kan tyckas som redundant att ens kommentera detta men det har stört mig länge och jag vill uppmärksamma både muslimer och icke-muslimer på det här fenomenet. Först muslimer för att detta kanske kan väcka tankar hos dem angående deras personliga förhållande till fastemånaden. Men också icke-muslimer som helt ärligt kanske tror att det är frosseri som är meningen med fastan, vilket det självfallet inte är. Ingen religiös grupp eller individ är fullkomlig. Muslimer är inte  undantagna från att inte alltid följa sin religiösa övertygelse till punkt och pricka, eller från att begå fel eller misstag för den delen heller (även om dessa muslim- och Islamhatande individer gärna vill påpeka det mer än gärna).

Det är ju inte så att gemene katolik förringas och förolämpas med att anklagas för hyckleri eller dubbelmoral bara för att det katolska prästerskapet drabbats av sex-skandaler den ena efter den andra (detta trots att det handlar om prästerskapet!). Och så ska det vara. Det är därför väldigt konstigt varför alltid den muslimska tron, och muslimer generellt, utsätts för den här typen av generalisering och kritik.

Nu måste jag sätta stopp här. Detta var lite tankar från mig som sagt nu när jag sitter här under småtimmarna. Jag ska bjuda på en kort, men vacker, koranrecitation för de som vill lyssna.